KWF Kanker-
bestrijding

Online Marketing, 2016

Beschrijving.

Voor het vak Online Marketing was KWF Kankerbestrijding onze opdrachtgever. Wij kregen de opdracht om in teams van drie studenten een (online) campagne op te zetten. Door middel van fieldresearch zijn we in de huid van een patiënt met kanker gekropen. Voor dit project mochten we een dagje mee met mijn zwager die sinds februari weet dat hij leukemie heeft. Foto’s die terug te zien zijn in het campagneboekje zijn foto’s die wij hebben gemaakt op het moment dat hij daadwerkelijk chemo toegediend kreeg.
Voor dit project kregen we tien weken de tijd.

Eindresultaat.

Om tot een sterk concept te komen hebben we een aantal weken continu opnieuw brainstormsessies gehouden. We zijn een aantal keer in het ziekenhuis geweest om inspiratie op te doen. Ook heb ik mijn eigen ervaring en de ervaring van mijn zus en zwager gebruikt bij de brainstormsessies.
Uiteindelijk kwam de deur naar voren. Niet voor de hand liggend misschien, maar het heeft wel verschillende betekenissen voor iemand met kanker. Het openen van je voordeur om te (gaan) doneren, het openen van de ziekenhuisdeuren als je weer naar huis mag, het openen van je voordeur, waar je trouwe huisdier op je wacht, als je eindelijk weer naar huis mag en ga zo maar door. Daarom hadden wij als slogan, open de deur.
Door de hashtag #openjijdedeur kunnen mensen op Social Media hun verhaal delen. KWF deelt de verhalen zowel op hun website als op hun Social Media. Het delen van verhalen op de website wordt makkelijker gemaakt doordat de bezoeker op weg wordt geholpen door het beantwoorden van een simpele vraag.
Wij hebben uiteindelijk een ontwerp voor de website, een voorbeeldpagina van een Social Media kanaal en een campagneboekje opgeleverd. Ons uiteindelijke doel was, dat mensen hun verhaal kunnen delen met anderen.